Matt Watts is een in België residerende Amerikaanse singer-songwriter. Op 17 februari 2017 verscheen bij Starman Records zijn nieuwe album (op cd en vinyl).

De nieuwe plaat voor kwam tot stand na een nauwe samenwerking met bassist en producer Nicolas Rombouts (ex-Dez Mona, Guido Belcanto, Stanton, ...). Het album heet 'How Different It was When You Were There'.



Matt Watts vertoeft er in het warme en mooie gezelschap van Geert Hellings (gitarist en songschrijver van  Stanton), drummer Maarten Moesen (Admiral Freebee, Bony King, Douglas Firs) en special guests Bjorn Eriksson, Nathalie Delcroix (Eriksson Delcroix) en Stef Kamil Carlens (Zita Swoon Group). Een van de vele hoogtepunten op dit album waarmee het talent van Matt Watts helemaal tot ontbolstering komt, is Many a Friend Too Kind : een heerlijk duet met Stef Kamil Carlens. Watts speelt overigens ook mee in Zita Swoon Group’s nieuwe productie ‘The Ballad of Erol Klof’.

Matt Watts (1987) werd geboren in Philadelphia in de VS. Hij nam op z'n 15de zijn eerste songs op aan de oevers van de Missouri-rivier in Montana en tourde als jeugdige troubadour uitgebreid in de North West van de VS. Sinds zijn aankomst in Antwerpen op 19-jarige leeftijd is hij uitgegroeid tot een volwaardige singer-songwriter die diepgaand respect voor de folktraditie bundelt met eigentijdse invloeden.

Persrecensies:
“Watts, aangespoeld in België, zingt zijn persoonlijke, poëtische teksten met een hoge, fluisterende stem die meteen aan Nick Drake doet denken.” 4/5 **** De Standaard"

Dit album is er voor de liefhebbers van mooi, rustige luisterliedjes die passen in de traditie van een jonge Bob Dylan of Nick Drake.." 4/5 **** Het Nieuwsblad“

De samenwerking met Nicolas Rombauts (ex-Dez Mona, Stef Kamil Carlens, The Colorist) en Carlens doen Watts hoorbaar veel goed, want het songmateriaal dat hij op dit album presenteert, mag dan wel voortbouwen op eerder werk, het levert vooral het bewijs van zijn muzikale evolutie. En dat heeft vooral te maken met de geweldige muzikanten die hij in het verhaal betrekt. Dit is geen soloalbum, maar een echte groepsplaat.” DaMusic

"Matt weet op dezelfde manier als Cohen net die snaar te raken waardoor je prompt overslag gaat. Vanaf begin tot pril einde van deze plaat." Gigview"

Als we hier even heel eerlijk mogen zijn: voor een plaat als “How Different It Was When You Were There” is België eigenlijk gewoon al te klein geworden. Songmateriaal van dit kaliber verdient immers een veel en veel ruimer publiek!" 4,5***** ctrl.alt.country “

De songs blijven sober ondanks de rijke instrumentatie met o.m. de drums van Maarten Moesen, de contrabas van Nicolas Rombouts en de lapsteel van Geert Hellings, topmuzikanten die ook elders in muziekformaties betrokken zijn. Ook het muzikantenduo Bjorn Eriksson en Nathalie Delcroix zingt op een tweetal songs mee, zoals o.m. op het verzuchtende ‘How Many Years’ of het moedeloze ‘Joanne’, een song over ontrouw en verlies.” Rootstime“

Het ganse album vult je kamer met de muziek van deze story-tellende Matt Watts waarbij je jezelf laat bevangen door het mooie van de woorden en het geheimzinnige van de machtig mooie muziek. ‘Days Have Come And Gone’ is in wezen een bevestiging van zijn dwalende bestaan en dat het duet met Stef Kamil Carlens ophef zal gaan maken staat buiten kijf. Met ‘Known Thieves’ weet ik niet of hij het hier heeft over onze politiekers want folk-singers zijn in wezen ook nog steeds een beetje protestzangers maar dat dit een ‘klasse’ plaat is kunnen we na het beluisteren ervan enkel beamen...” Rootsville

“De muzikale eenduidigheid is een van de troeven van een album dat zich het best als een geheel laat beluisteren in plaats van een verzameling songs met onderlinge raakpunten. Een album waarop kwetsbaarheid geen zwakte is, maar een sterkte.” Altcountryforum.nl

“De nieuwe plaat heeft heel wat schoon muzikaal volk in zijn rangen. Niet alleen gewezen Dez Mona-man Nicolas Rombouts speelt op bas en fungeert als producer, ook mensen als Nathalie Delcroix, Maarten Moesen van Admiral Freebee en Bjorn Eriksson zijn er bij betrokken. Klasseplaat!”Luminous Dash

“Van bij opener Time turns as an engine is duidelijk dat de folk die Watts brengt, zulk een diepgang heeft dat je meteen gedrenkt wordt in de zoete, zalvende sfeer.” De Ongeletterde Wanhoop“

Matt Watts brengt op dit album vol sterke songs een soort melancholische en intimistische folkrock die uit de sixties of seventies had kunnen dateren. Denk aan Donovan, Nick Drake, de jonge Bob Dylan of zelfs Neil Young.” Darkentries“

‘How Different It was When You Were There’ is één brok verdriet, verlangen en melancholie. Die brok zit evenwel zo mooi verpakt in bij momenten leuke en veelal onschuldige melodietjes dat het voor de luisteraar louterend werkt, als een haardvuur waar je je kan aan warmen.” Rockportaal.nl“

De gevoeligheid en breekbaarheid overheersen, lekker akoestisch gebracht met vuur en passie.” Snoozecontrol